Slecht humeur? drie wetenschappelijk bewezen manieren om er vanaf te komen

Door: Maïa van der Meer, geluksmanager

We kennen het allemaal. Je hebt een waslijst aan to do’s om voor het begin van de middag af te maken en je krijgt jezelf maar niet in die enerverende modus waarin alles even snel lukt. Of je staat op het punt om een avond uit te gaan met vrienden en een wolk aan negatieve energie houd je tegen om in actie te komen. Je zit vast in een negatieve spiraal. Hoe langer je rond lummelt zonder echt iets te doen, hoe slechter je je voelt. Het is een vicieuze cirkel. Wat jij nodig hebt is een snelle manier om je moreel weer op niveau te krijgen.

Om snel van je slechte humeur af te komen, zijn hier drie bewezen manieren om je stemming om te laten slaan.

Kijk om je heen

Een slecht humeur zorgt er meestal voor dat we onze blik voornamelijk op onszelf richten. Door bewust om ons heen te kijken, relativeert ons brein ons eigen kleine wereldje: iedereen heeft tenslotte zo z’n dieptepunten en tegenslagen. Misschien kun je iets betekenen in het leven van een ander? Uit onderzoek van Sonya Lyubomirsky blijkt dat zo maar iets aardigs doen voor een ander positieve gevoelens stimuleert. Dus help iemand met oversteken. Betaal de kop koffie voor de persoon naast je bij Star Bucks. Geef je lunch aan een zwerver. Bewust iets doen voor een ander haalt jou direct uit je slechte humeur.

 

Kom in beweging

We horen al jaren dat lichamelijke activiteit en sporten zorgt voor de aanmaak van de zogenaamde gelukshormonen. Als onderhoudsdosering is het dan ook aan te raden om veel te bewegen. Ook als je vast zit in je geïrriteerde bui, helpt het om te bewegen. John J. Ratey toont in zijn onderzoek aan dat je daarvoor niet direct naar de sportschool hoeft. Gewoon even een wandelingetje in de buitenlucht doet al wonderen. Als die wandeling ook nog in de natuur plaats kan vinden, heb je helemaal fantastisch resultaat. Simpel zijn in de natuur, vergroot ons gevoel van vitaliteit aanzienlijk.

 

Denk als een optimist

Als er iets vervelend gebeurt, dan denken pessimisten dat dit probleem blijvend is, in veel gebieden van hun leven door zal werken en dat de oorzaak bij hen zelf ligt. Je komt bijvoorbeeld voor onverwachte kosten te staan omdat de wasmachine kapot gaat. De pessimist denkt: ‘het is ook altijd hetzelfde liedje – zo krijg ik nooit financiële ruimte – waarom lukt het mij niet om een buffer op te bouwen’. Martin Seligman toonde aan dat de optimist precies andersom denkt: optimisten maken de gebeurtenis tot iets tijdelijks, beperken de schade tot enkele gebieden in hun leven en gaan er vanuit dat het meer aan de situatie ligt dan dat ze zichzelf iets verwijten. ‘Even zuinig zijn deze maand om dit te kunnen betalen – gelukkig heb ik leuk werk en op termijn voldoende inkomen – de wasmachine was na 10 jaar misschien ook wel aan vervanging toe.’

Ligt de oorzaak van jouw slechte humeur in een bepaalde gebeurtenis? Kijk naar de invloed die jij hebt op de situatie en wees realistisch over het effect dat het heeft op jouw leven.


Nog steeds dat rothumeur? Glimlach. Klinkt simpel, maar onderzoek van Robert Zajonc toont aan dat door simpel te glimlachen je humeur een stuk beter kan worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *